7. 3. 2008

Ako som testoval spacák.

Tak, plán cesty máme za sebou a možme sa venovať jednotlivým bodom prípravy. Začnem spacákom.
V pláne máme nejaké túry, keď budeme niekoľko nocí spať v stane. Minimálne teda cestou na MachuPicchu. Možno ešte v okolí Arequipy a Huarázu. Podľa cestopisov, sa kompletná výbava na kempovanie dá požičať v miestnych cestovkách. Naša predplatená túra na MachuPicchu zahŕňa v cene, stan a karimatku. Spacák sa dal priobjednať, ale osobne nie som moc naklonený predstave spať v nejakom prepotenom spacáku v ktorom spal predomnou ktovie kto. Podobný názor majú aj ostatní takže spacáky bereme všetci so sebou. Zvyšok sa v prípade potreby zoženie na mieste. Brať so sebou spacák má aj ďalšie dôvody. Peruánske noci sú chladné a može sa hodiť počas nočných presunov autobusmi, ktoré podľa informácií moc nekúria, a tak sa v cestopisoch odporúča brať si do autobusu spacák, alebo deku na prikrytie. Taktiež ťažko povedať v akých hosteloch budeme prespávať a v akom stave bude posteľná bielizeň, i keď dúfam že v tomto problém nebude.
V horách kde budeme kemopvať údajne klesá teplota nad ránom k 0, niekedy až mierne pod 0. Kolega ktorý bol v Peru v roku 2000 , a robili túry pod Huazcaránom vravel že jednu noc, pri kempovaní vo výške okolo 4000 m.n.m., klesla teplta až na -7. V našom prípade, plánujeme kempovať v o niečo menších výškach, takže nepredpokladám že by sme mali až takú kosu, ale predsa ju budem brať ako hraničnú hodnotu pre výber spacáka.
Najprv som si myslel že by som si mohol vziať svoj starý spacák Husky (model neviem) označný do -5 stupňov. Mám ho už pár rokov, ale používal som ho len v lete pri cyklotúrach, prípadne keď sme šli na vodu, a to teplota neklesala nižšie než 10 stupňov. Hovoril som že najhoršom sa doňho poriadne oblečiem a nejak to vydržím. Našťastie som sa rozhodol podrobiť ho testu. Otázka znie ako ho testovať, kempovať niekam vonku sa mi nechcelo, balkón nemám. Tak som jedného zimného večera, keď predpoveď hlásila že teploty by mali klesnúť pod 0, vypol kúrenie , otvoril okná dokorán a miesto do postele zaľahol na zem na karimatku do spacáku. Zo začiatku to bolo vpohode, ale postupne ako teplota vonku klesala a ako sa izba vychladzovala, mi začala byť zima. Obliekol som si na seba teda teplaky a 2 mikny. Na chvíľu to pomohlo, ale nie na dlho a krátko po polnoci, keď teplomer vonku ukazoval 0 stupňov a mne bola v spacáku kosa že som oka neažmúril, som test prerušil, okno zavrel, kúrenie zapol naplno a zaliezol do postele pod teplú perinu. Hneď na druhý deň som začal zháňať nový spacák.
Niekomu sa tento môj nápad zdá strelený, ale ja som teraz rád že som ho uskutočnil, a že viem na čom som, a že som sa nevybral na cestu do Peru so svojim starým spacákom. V horách by už bolo pozde nariekať.

Žiadne komentáre: