10. 3. 2008

Očkovanie

Peru je krajina ležiaca v oblasti rovníka a tak okrem chorôb ako je žltačka spôsobených hlavne nedostatočnou hygienou, číhajú na cestovateľov aj nejaké tie exotické choroby.
Informácie o doporučených očkovaniach možno získať napríklad v Centre cestovnej medicíny kde som tiež všetky očkovania absolvoval. Už si presne nepamätám ktoré očkovania boli vyžadované a ktoré len doporučené. Ja som si nechal pichnúť všetky doporučené, ako aj všetci ostatní účastníci. S očkovaním je dobré začať aspoň 3 mesiace pred cestou. Dalo by sa to v prípade núdze stihnúť aj za kratšiu dobu, ale každé očkovanie je určitá záťaž pre organizmus, a keď mi pichali 2 vakcíny naraz tak som to aj cítil. Bol som pár dní dosť malátny a unavený. Navyše očkovaní je celkom dosť, medzi jednotlivými dávkami treba robiť prestávky aby sa organizmus spamätal a aby sa stihli vytvoriť príslušné protilátky a pre žltačku sú potrebné 2 dávky medzi ktorími musí byť aspoň 1,5 mesiaca pauza. Navyše môže sa stať že niektorá vakcína nebude zrovna k dostaniu.
Odporúčené očkovania:
  • žltačka A, B (2 dávky)
  • brušný týfus
  • meningokok
  • žltá zimnica - je vyžadovaná hlavne pri ceste do Bolívie
  • preventívne antimalarika (len pre niektoré oblasti
Pre žltačku sú potrebné aspoň dve dávky. Trvalá ochrana pritom vzniká až po 3 dávke ktorá sa dáva pol roka po prvých dvoch. Ja som si pridal ešte kliešťovú encefalitidu. Tá sa v Peru síce vôbec nevyskytuje. Dal som si to kvôli Čechám a Slovensku, kde po posledných dvoch slabých zimách sú kliešťov celé mraky. Zo spomýnaných očkovaní mi chýba už len žltá zimnica, na ktorú som objednaný budúci týždeň. Je to dosť na poslednú chvíľu ale toto je práve prípad že posledné 2 mesiace žltá zimnica nebola k dispozícii.
Celé očkovanie, má tiež nezanedbateľné finančné nároky, s ktorími je potrebné rátať v rozpočte. Dopsiaľ ma to stálo asi 6000. Najdrahšia je žltačka, kde jedna dávka stojí asi 1800Kč. Plus ešte žltá zimnica na ktorej som ešte nebol.

Žiadne komentáre: